Mejerigiganten Arla er nu klar med halvårsregnskab for første halvdel af 2016, og Arla melder om et solidt regnskab i en hård periode.

Arlas omsætning i første halvår af 2016 udgjorde 4,9 milliarder euro, hvilket er et fald på 5,3 procent i forhold til første halvår af 2015.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I første halvår af 2016 steg Arlas samlede mælkeindvejning med 1,9 procent til 7,2 milliarder kg, og til trods for den øgede mælkemængde formåede selskabet at sende den ekstra mælk ud gennem de mest lønsomme salgskanaler; detailhandlen og foodservice.

- I et meget vanskeligt marked fortsatte vi med at forbedre kvaliteten af vores forretning ved hele tiden at forfølge den strategiske retning, vi har udstukket. Vores mejerier har været effektive med hensyn til at forarbejde 119 millioner kg ekstra mælk fra andelshaverne, og vores kommercielle teams på alle markeder har solgt mælken gennem produkter til detailhandlen og foodservice i stedet for gennem mindre lønsomme industriprodukter. Dette er afgørende i en tid, hvor Arla og vores ejere fortsat er udfordret af den globale markedsnedgang, siger administrerende direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.

Bedre tider

De lave mælkepriser har været på manges læber i store dele af 2016, og nu har mejerigiganten Arla offentliggjort et halvårsregnskab for første del af 2016, der giver anledning på håb om bedre tider for landets mælkeproducenter.

- Udsigterne for andet halvår af 2016 er positive. Arla fastholder forventningerne til helårresultatet og forventer forbedringer i mælkeprisen til sine landmænd, skriver Arla i en pressemeddelelse.

Arla forventer, at omsætningen for hele året vil ligge i intervallet 9,5 til 9,8 milliarder euro, og overskuddet forventes ved slutningen af året at nå det opstillede mål, som er 2,8 til 3,2 procent af omsætningen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi ser en positiv tendens i anden halvdel af 2016 med aftagende mælkeproduktion i Europa og stigende priser. Dette vil være en kærkommen udvikling for Arla og for vores andelshavere. Vi har allerede annonceret den første stigning i acontoprisen til vores landmænd med virkning fra september, og vi forventer en bedring i markedssituationen hen imod slutningen af året. Vores resultater i anden halvdel af 2016 afhænger af vores evne til fortsat at realisere Good Growth 2020-strategien og derigennem øge mælkeprisen til vores hårdt pressede ejere, siger Peder Tuborgh.

Når udsigterne er positive, skyldes det, at Arla er kommet fornuftigt gennem første halvdel af 2016, hvor mejeriet melder om et overskud på 124 millioner euro. På trods af at omsætningen er faldet med 5,3 procent i forhold til samme periode sidste år, så har Arla formået at hæve overskudsandelen, som er det tal, der viser, hvor stor en del af Arlas omsætning der ender som overskud. Her har Arla hævet overskudsandelen fra 2,3 procent i første halvdel af 2015 til 2,5 procent i samme periode i år.

- Arla har i første halvår af 2016 omstruktureret sin organisationen og sagt farvel til 500 funktionærer. Det er sket for i endnu højere grad at drive en fælles agenda på tværs af funktioner og zoner, hvilket øger samarbejdet, skaber synergier og styrker markedspositionerne. Selskabet forventer at se de første effekter af dette i løbet af andet halvår af 2016 og at opnå årlige besparelser på omkring 35 millioner euro fra 2017 og frem, skriver Arla i en pressemeddelelse.

Hårdt marked

De vanskelige vilkår på det nuværende globale marked for mejeriprodukter afspejles i Arlaindtjeningen, som blev 30,0 euro-cent/kg for første halvdel af 2016.

- Den svære markedssituation har påvirket vores evne til at beskytte mælkeprisen til vores ejere, som har lidt under konsekvenserne af overproduktionen af mælk i Europa. Ikke desto mindre klarer vi os bedre end vores internationale konkurrenter. For helåret forventer vi at ligge i den høje ende af vores peer-gruppe mål, som er indeks 103-105, siger Natalie Knight, der er koncernfinansdirektør hos Arla.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den kraftige markedsnedgang i de seneste to og et halvt år har været en øjenåbner for mange. Efter min mening understreger den vanskelige markedssituation de styrker, der ligger i at være et internationalt mejeriandelsselskab. Vi satser ikke al vores mælk på ét marked eller på et snævert produktudvalg, og i et svært marked har vi betalt en mælkepris, der ligger over vores internationale konkurrenters. Jeg er sikker på, at vores strategi vil fortsætte med at gavne Arlas ejere i de kommende år, siger bestyrelsesformand i Arla Foods, Åke Hantoft.