- Nigeria er Arlas nye sorte, sådan indleder LDM sit seneste nyhedsbrev til medlemmerne, som kommentar til at Arla netop har besluttet at indgå i et offentligt-privat partnerskab i det afrikanske land. Arla skal aftage, behandle og sælge mælk fra 1.000 nigerianske mælkeproducenter.

- For kort tid siden, annoncerede Arla Foods, at mejeriet vil til at producere plantedrikke til Starbucks.Vi anser begge produktioner for at være langt ude, selv om der er forskel på de to engagementer, siger Kjartan Poulsen, formand for Landsforeningen af Mælkeproducenter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

LDM minder Arla om andelsselskabets formålsparagraf, der er at fremme andelshavernes økonomiske interesse ved at drive mejerivirksomhed ved at modtage, behandle og afsætte andelshavernes mælkeproduktion og deraf forarbejdede produkter.

Kjartan Poulsen anerkender, at mejeridriften i Nigeria ligger indenfor et underpunkt under formålsparagraffen som siger: Selskabet kan drive enhver form for produktion og handel, herunder ved køb og salg af mælk og mælkeprodukter udenfor andelshavernes kreds, der står i direkte eller indirekte forbindelse med den §2.1 nævnte virksomhed.

- Dette ændrer dog ikke ved, at vi hellere ser, at Arla Foods holder fokus på kerneforretningen og optimerer den, siger Kjartan Poulsen.

Formanden mener, at alle større eksportmejerier i disse år nærmest overfalder Afrika og ikke mindst Nigeria.

- Hele eksporten af mælkeprodukter til Afrika er problematisk, idet Afrika sagtens kan mælkeføde sig selv, men billig mælkedrik baseret på skummetmælkspulver og palmefedt fra europæiske mejerier, især de irske mejerier, giver den lokale produktion en hård eller måske endda urimelig konkurrence, skriver LDM i deres nyhedsbrev.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I det lys er Arla Foods indsats i Nigeria positiv, forudsat at den samlede forretning forrenter sig bedre en alternativerne, siger Kjartan Poulsen.