Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen oplyser i et svar til Simon Kollerup fra Socialdemokratiet, at det generelt fremgår af Husdyrgodkendelsesloven, at kommunalbestyrelsen ved behandling af sager om godkendelse af husdyrbrug skal sikre, at ansøger har truffet de nødvendige foranstaltninger til at forebygge og begrænse forureningen ved anvendelse af den bedste tilgængelige teknik.

Det skal også sikres, at husdyrbruget i øvrigt kan drives på stedet uden at påvirke omgivelserne på en måde, som er uforenelig med hensynet til disse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hvis dette ikke kan opfyldes, skal kommunalbestyrelsen meddele afslag, forklarer ministeren.

Begrænset råderum

Der er i Husdyrbekendtgørelsen fastsat faste grænser for, hvor stor påvirkningen af omgivelserne må være - eksempelvis grænser for lugt, ammoniaknedfald på natur og nitratudvaskning - og det er også i kraft af Husdyrgodkendelsesloven og -bekendtgørelsen fastlagt, hvilke metoder der skal bruges til at beregne disse påvirkningers omfang.

- Hvis et ansøgt projekt om husdyrbrug lever op til alle krav, er kommunens råderum for at træffe afgørelse om afslag begrænset, oplyser Esben Lunde Larsen videre.

Hvis en kommune har påført en ansøger et tab i forbindelse med sagsbehandlingen, skal det efter ministeriets opfattelse afgøres efter almindelige erstatningsretlige regler ved domstolene.

Ikke personlig hæftelse

Hvis en kommune i de situation dømmes til at betale andre en erstatning, er det som udgangspunkt ikke kommunalbestyrelsesmedlemmerne, der hæfter personligt for det opståede tab.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- For at Statsforvaltningen kan rejse en efterfølgende erstatningssag mod kommunalbestyrelsesmedlemmerne, kræves det, at det må antages, at kommunens tab er opstået som en følge af, at kommunalbestyrelsesmedlemmerne har udvist en uforsvarlig adfærd, der kan tilregnes dem som forsætlig eller uagtsom, noterer ministeren.