Den danske svinebranche befinder sig i en tilstand af tømmermænd.

Et for dårligt bytteforhold mellem kød- og foderpriser for svineproducenterne og ulige konkurrencevilkår på blandt andet moms og afgifter, tilskud, løn med videre er med til at presse de danske svineproducenter hårdt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Direktøren startede med at beskrive branchens nuværende tilstand.

- Hvis du laver en lineær fremskrivning af branchen, som den er lige nu, så vil man i fremtiden se et lignende antal søer som det i dag, altså omkring én million. Men samtidig vil de være fordelt på langt færre bedrifter, end de er i dag. Så bedrifterne vil vokse i størrelse, mens antallet af svineproducenter vil falde - simpelthen på grund af den valgte omkostningsminimeringsstrategi og faldende fortjeneste pr. produceret gris eller kg kød, siger Nicolaj Nørgaard.

Set med Nicolaj Nørgaards briller har dansk svineproduktion en enestående mulighed for at placere sig gunstigt på markedet for svinekød. Og flere er allerede begyndt. Det drejer sig om storytelling. Ikke en disciplin, som flertallet af danske svineproducenter bruger megen tid på i skrivende stund. Men det kan være en god idé, som kan være med til at vende udviklingen for det pressede erhverv, mener Nicolaj Nørgaard.

- Den unikke konkurrencesituation, vi har i Danmark, hvor vi producerer grise af høj kvalitet med gode gener, bør suppleres. Svineproducenterne skal i langt højere grad blive bedre til at fortælle historien om deres produkt. Helt fra den genetiske udvælgelse af avlsdyr til slagtesvinet. Men det er selvfølgelig en udfordring, som kan være svær at løfte, for hvordan får man lige taget hul på opgaven?, siger Nicolaj Nørgaard.

Læs hele interwievet i det kommende nummer af Hyo, som udkommer fredag d. 2 september, eller ved at klikke her.