Produktionsfællesskabet Go-Gris I/S, der har full-line produktion med 1.000 søer, har i de seneste seks måneder lagt en føljeton på ni film på Facebook, som viser vejen fra nyfødt pattegris til velsmagende flæskesteg.

- Vores grundtanke er, at vi skal være bedre til at kommunikere med omverden, fortæller Jonas Würtz Midtgård, der er medejer og står for soholdet i Go-Gris. Åbenheden har været en del af Go-Gris fra starten i 2008 med opbygning af hjemmeside og en aktiv facebookside, der prioriterer at fortælle om arbejdet i staldene med tekst, fotos og video. Videoerne er filmet og offentliggjort løbende siden juni 2019 Facebook side "Juleflæskestegen - fra sti til stald".

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har lavet filmene, så det brede landbrug kan bruge dem. Vi håber, at kollegaer kan se sig selv i filmene, og at filmene bliver brugt aktivt, hvis for eksempel ens børn i klassen har set en YouTube video om, hvor forfærdeligt man behandler grise, siger Jonas Würtz Midtgård.

- Det har helt afgjort en betydning for os som svineproducenter, at vi har et samfund der er med os. Her er filmene med til at give os en troværdighed. Internt har det også en indflydelse på vores virksomhedskultur. Vores medarbejdere kan se sig selv i filmene og have en faglig stolthed over måden vi arbejder på, uddyber Jonas Würtz Midtgård.

Responsen i lokalsamfundet har altovervejende været positiv og falder godt i tråd med den åbenhed, der er en del af kerneværdierne hos Go-Gris.

- Og grundlæggende tror jeg også, at det kan sikre os vores "License to Operate", at vi har samfund og forbrugerene på vores side, vurderer Jonas Würtz Midtgård.

Læs mere om Go Gris og tankerne bag facebooksiden: Juleflæskestegen - fra sti til stald i hyo.