I Sønderjylland går DeLaval-forhandler Henning Jessen rundt og ærgrer sig over, at en af hans kunder, mælkeproducent Jørgen Friis Møller, er kørt så sur med sine malkerobotter, at han har valgt at sætte dem ud.

- Jeg har det da ad helvede til med det, for Jørgen har brugt mange penge på det automatisk malkningssystem, siger Henning Jessen og tilføjer:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Når man har mange robotter, vil der naturligvis være flere alarmer. Har du syv robotter, kommer der syv gange så mange alarmer. Men jeg vil gerne slå fast, at der sker fejl på begge sider.

Han nævner et eksempel, hvor det blot krævede at vende en låge 45 grader for at kotrafikken kom til at fungere.

- Jeg tror, at nogle landmænd er mere velegnede til at arbejde med robotmalkning end andre, siger han og fortæller om en kunde, der tidligere har været utilfreds med sine robotter.

- Landmanden havde en medarbejder, der ikke forstod at passe robotterne, og det gav en hel del problemer, som robotterne fik skyld for. Men da det fik op for landmanden, at problemerne skyldtes medarbejderens manglende interesse for teknikken, blev vedkommende fyret, og siden har der ikke været problemer, fortæller Henning Jessen og tilføjer:

- Hvis folk gør det, de skal, vil der sjældent være bøvl. Og til samme formål har DeLaval udarbejdet et skema, som landmanden skal udfylde. Følger han forskrifterne, vil der sjældent opstå problemer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Famle sig frem i blinde

Henning Jessen understreger vigtigheden af, at eksempelvis linserne på kameraerne er rene.

- Du og jeg ville da også famle os frem i blinde, hvis vi havde bind for øjnene, siger han.

DeLaval har i år indført en ny servicekontrakt, kaldet platinkontrakt, hvor nogle af de punkter, som DeLavals forhandlere tidligere har efterlyst, er medtaget.

- Vi har ønsket, at der skal stå, hvad der ikke er omfattet af kontrakten, så vores kunder ikke får ubehagelige overraskelser i form af uforudsete udgifter.

Der står nu, hvilke ting kunden selv skal købe af forbrugsartikler. Det kan være olie, vaskemidler og få andre ting, men ellers skal alt andet være omfattet af kontrakten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Platinkontrakten koster med forbrugsmaterialer 50.000 kroner om året.

- I denne aftale indgår også gratis opdateringer af programmerne i robotten, mens der skal betales, når der tilføjes nye funktioner. Disse forhold gælder også den blå kontrakt, som er væsentligt billigere, men hvor man så skal betale for reparation og service, forklarer han.

Ifølge Henning Jessen koster den blå kontrakt, hvor man kan få hjælp 24 timer i døgnet, omkring 5.000 kroner om året.

Tidligere ansat er blevet kompagnon

Henning Jessen og hans kompagnon Iver Mørk har 100 robotter kørende fordelt på 30 til 40 besætninger i Sønderjylland, og Henning Jessen anslår, at to af bedrifterne har en robot, mens der er en fem-seks stykker der har to robotter.

- Der er enkelt kunde med tre robotter, mens resten af kunderne har fire eller flere, fortsætter han

Artiklen fortsætter efter annoncen

Henning Jessen har drevet sin forhandling af DeLavals produkter alene i 21 år, men fik fra den 1. januar i år en kompagnon i form af 49-årige Iver Mørk, der tidligere har været ansat ved Henning Jessen som servicemontør.

- Jeg er 59 år og har nået den alder, hvor man skal begynde at se sig om efter en afløser. Der er ikke så mange, der har forstand på automatiske malkesystemer, så jeg var glad for, at Iver ville være min kompagnon.

Sammen varetager de salget, mens Iver Mørk også tager sig af servicebesøg fra tid til anden.

Jessen & Mørk A/S råder over fire servicemontører og har en rullende butik, som leverer forbrugsvarer til landmændene.