Agritechnica 2011

New Hollands T8-serie har vokseværk. Den tidligere topmodel, T.390, som vi i efteråret 2011 testede i PowerGear, får nu en storbror, hvor effekten stiger med hele 30 hestekræfter til maksimale 420 hestekræfter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nye New Holland T8.420 får tilmed en trinløs transmission, som betjenes ligesom den mindre T7-serie. Faktisk er det mere eller mindre samme gearkasse, som er dimensioneret i en lidt større udgave.

Den nye transmission skal bygges på samme fabrik som den blå T8-serie i byen Racine nord for Chicago i USA. Transmission har ligesom de største T7-modeller fire mekaniske grupper, der skiftes, uden føreren bemærker skiftet.

Beholder samme motor

Transmissionen betjenes fra Sidewinder II-armlænet, der er kendt teknik for New Holland-entusiaster. Selvom effekten er steget, så er det stadig den samme 8,7 liters motor Fiat Powertrain Technologies, der ligger i den store New Holland. Motoren har SCR-teknologi, hvilket betyder, at der skal fylde AdBlue på for at overholde de seneste emissionskrav.

Jimmie Vestergaard, som er produktchef hos New Holland Danmark, forventer at se traktoren i Danmark i starten af foråret 2013.

Ny T6-serie afløser T6000

På den store New Holland stand i Hannover kunne man også opleve den nye T6-serie. Den nye serie vil på sigt erstatte T6000-modellerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nye serie strækker sig over syv modeller med både fire- og sekscylindrede motorer fra FPT. Den mindste model, T6.120, med maksimalt 121 hestekræfter på en 4,5 liters firecylindret motor er den eneste model i den nye T6-serie, som ikke har mulighed for EPM (Engine Power Mangement) - også bedre kendt som en boost-funktioner, der giver flere hestekræfter ved visse opgaver.

- De øvrige seks modeller i T6-serien yder op til 20 ekstra hestekræfter, når EPM slår til ved PTO-arbejde, vejkørsel samt som noget nyt ved brug af hydraulikfunktioner, forklarer Jimmie Vestergaard.

Modellerne T6.140 til T6.160 yder maksimalt 143 til 163 hestekræfter med boost fra den 4,5 liters store fircylindede motor, og modellerne T6.155 til T6.175 yder maksimalt 154 til 175 hestekræfter med boost på 6,7 liters, sekscylindrede motorer.

I New Hollands nye modelnummer kan man let skelne de fircylindrede modeller fra de større modeller med seks cylindrede motorer, da modellerne på fire cylindre ender på 0, mens de seks-cylindrede modeller ender på 5.

Overholder emissionskravene

Den nye serie er blevet opdateret på nogle få områder. Først og fremmest har serien fået SCR-teknologi for at opfylde de nyeste emissionskrav Tier4i, hvilket betyder, at der nu skal fyldes AdBlue på New Holland-traktorer i T6-, T7-, T8- samt T9-serierne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derudover kan samtlige modeller i T6-serien udstyres med 1000 Eco pto gear, således at T6-serien fremover har 540E/1000/1000E. De 1.000 omdrejninger på PTO-udtaget nås allerede ved 1.893 omdrejninger på motoren i 1000E-gearet.

Der kan desuden leveres SuperSteer frontlift til T6-serien, hvilket giver en drejevinkel på 65 grader.

Kombinerer transmissioner og hydraulikydelse

Alle modeller i T6-serien kan vælges med standard eller med lav kabine. De blå traktorer kan leveres med hydraulikpumper med fast fortrængning med en kapacitet på 80 liter i minuttet eller med LS-hydraulik pumper, der yder 113 liter i minuttet.

Du kan vælge tre forskellige transmissioner til alle modellerne: Enten Dual Command med 24x24 gear, Electro Command med 16x16 gear eller Electro Command med 17x16 gear, hvor det 17. gear er et økonomi-gear til vejtransport.

Vægt-effekt forholdet på den nye T6-serie er 28,6 kg pr. hestekraft.