Lyt til artiklen:

PowerGear-Test: Bobcat TL 43.80HF

00:00
Hastighed: ???x
12:28

Teleskoplæsseren inden for landbruget er en alsidig maskine, der udfører forskellige opgaver med lethed. Fra læsning af foder til trækning af halmvogne og muge ud i staldene, er den en uundværlig hjælp, der kræver både effektivitet og brugervenlighed.

I denne PowerGear-test ser vi nærmere på en topmodel fra Bobcat, der selvom den scorer højt på mange områder, viser sig at have nogle udfordringer, der trækker en smule ned i helhedsindtrykket.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Med halmballer i fuldhøjde på de 7,6 meter føler man sig stadig sikker, også på underlag der ikke er fast. Foto: Esben Henneberg.

God kabine komfort

Udsynet i TL 4380 er bemærkelsesværdigt godt takket være et godt design over skærmene og opbygning, herunder spejle og et bakkamera, der giver føreren en så god oplevelse af udsyn som man nu kan få i en teleskoplæsser.

Den bagerste stolpe i kabinen er blevet flyttet, hvilket giver føreren en ekstraordinær synsvinkel bagud, hvor der normalt ville være en blind vinkel.

Orientering omkring maskinen, selv under bevægelse, er til at have takket være en god indretning. Selv når læssearmen er oppe i en næsten otte meters højde, giver førerpositionen let udsyn.

En affjedret kabine på gummiklodser er standard, gør oplevelsen fin i forhold til hvad man forventer af en teleskoplæsser, men desværre mangler der et gulvhul til trinnet ved ind- og udstigning, hvilket er en mangel sammenlignet med nogle konkurrerende mærker.

Når det kommer til lydniveau, er TL 4380 taget en teleskoplæsser i betragtning stille med kun 70 dB målt ved tomgang uden blæseren. Selvom aktivering af blæseren øger lydniveauet til 74 dB, er dette stadig fint lavt sammenlignet med andre teleskoplæssere. Dog kunne blæserens støjniveau være lavere for en mere behagelig arbejdsoplevelse. Men noget som er dejlig støjsvag er det hydrauliske og motoren som ikke mærkes så meget igen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-5
Der er god plads og udsyn i kabinen, hvor vi har et tilforladeligt lydniveau set med teleskoplæsser øjne. Ellers er udsynet klart en god ting fordi man nemt kan se bagud i den blindevinkel. Foto: Esben Henneberg.

Kompakthed taber løftehøjde

Løftekurven på læssearmen er ved 4,3 tons, med en max løftehøjde på 7,6 meter. Dog kan man ikke løfte de 4,3 tons i toppen men lige til 6 meter kan man. Grunden til den ikke kan helt oppe er at den er godt kompakt, med lille akselafstand og lille totallængde, giver det fordel til at komme godt rundt på selv små steder, det er dejligt i testen hvor der skulle muges ud, eller ind i den lille ungdyrstald.

Med en god venderadius på kun 3,82 meter er det ikke noget problem at manøvrere selv i trange områder som mindre foderlagre eller stalde. Jeg havde ingen problemer med at komme rundt, da jeg skulle ind i et mindre hus for at sætte halm ind.

Med en akselafstand på 2,87 meter og en effektiv kontravægt holdes maskinens længde kort. Dette betyder, at bagenden ikke strækker sig langt ud bagud, hvilket er en fordel i små køresiloer eller arbejdsområder, hvor man skal kunne manøvrere let. Det gør det også nemt at holde styr på maskinens bagende under kørsel.

Så til de arbejdesopgaver jeg kan se den lave, så vil jeg langt hellere have den som den er her, kompakt. Om det så gør at man mister noget på toppen, kan man rigeligt i toppen selv med de tunge halmballer, når de skal helt op i højden.

rich-media-6
Terminalen er en af de ting som jeg synes de har gjort rigtig nemt. For man kan indstille profiler som kan tilpasses til den enkle skovl, kost, overfald osv med hydrauliktryk og ligende. det er dejligt når man skifter mellem mange redskaber i løbet af dagen eller ugen. Foto: Esben Henneberg.
rich-media-7
Nemme og tydelige knapper er til at komme til, og her finder vi en dejlig ting som max og min grænse for læssearmen. Foto: Esben Henneberg

Armlæn følger sædet

Armlænet og joysticket tilbyder en behagelig og effektiv brugeroplevelse med deres ergonomiske design og responsivitet. Armlænet følger sædet godt, med mulighed for indstillinger i armlænet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dog kan det være lidt udfordrende at bruge både udskud og overfald samtidigt, da det kræver nogle fingerakrobaterier, men selve joysticket fungere godt.

Funktionen til hurtig valg af hjulstyring er integreret i armlænet, hvilket er praktisk, men en lille ulempe opstår, når man skal vælge mellem de tilgængelige indstillinger i skærmen efter tryk på armlænet. Det ville være mere praktisk, hvis valget kunne foretages direkte ved at trykke på armlænet og rulle gennem mulighederne. Denne lille detalje begrænser i praksis brugen af de smarte funktioner, som hjulstyringen tilbyder.

Joysticket har en praktisk skovlbankningsfunktion, hvor man blot vipper joysticket til siden for at rense skovlen automatisk.

Armlænet og terminalen arbejder godt sammen i dagligdagen, hvor brugere kan oprette flere profiler og tilpasse indstillingerne for hydraulik, transmission og kørselsegenskaber.

rich-media-9
Bagenden er kort og alt kontravægt (Orange) er flyttet ind på livet af læsseren for at holde den kort, og det hjælper på når man skal manøvre. Foto: Esben Henneberg.

Hydraulikken er hurtig

Hydrauliksystemet fortjener anerkendelse for sin kraft og hastighed, som driver hele maskinen. En pumpe som leverer op til 190 liter pr. minut i et lukket system, hvilket tillader brug af fire funktioner simultant.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med lave omdrejninger på motoren, tager det under 12 sekunder for læssearmen at nå sin fulde højde, mens den samtidigt udfører udskydning, overfald og skovtipping på samme tid.

Ved læsning af både foder og halm er det bemærkelsesværdigt, hvor hurtigt man opnår fuld kontrol over læssearmen og kan arbejde i et effektivt tempo. Der er ingen ventetid på langsomme reaktioner, heller ikke fra transmissionen.

Justerbarheden af læssearmen, f.eks. til fodervogne med hensyn til både højde og udskud, er enkel og problemfri med de to blå knapper i kabinen. Efter blot et tryk på den blå knap for maksimum/lav minimum højde, kan læssearmen justeres ved blot at vippe joysticket frem og tilbage. TL 4380 husker endda disse indstillinger, selv efter maskinen er slukket. Så næste gang jeg skulle læsse foder, var indstillingen der allerede fra start, og hvis den skal fjernes. trykkes der bare på de blå knapper.

rich-media-11
Der er større Spiceraksler på den store model og de kan bremse på begge aksler, samt et dejligt hydraulik tilkobling af fjernudtag der fungere og sidder helt perfekt til montering. Foto: Esben Henneberg.

Z-bar på teleskoplæsser

Noget der skiller sig ud fra de andre modeller i serien er især læssearmen som er med Z-bar ligesom en gummiged.

Man kan tydelig mærke at skal der bare graves lidt med en teleskoplæsser, så det klart sådan en her man skal have, for kipvinklen er større, der er meget mere brydekraft og det kan mærkes når jeg skulle læsse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvad sker der lige

Nu har jeg rost den ret meget den her TL 4380, så skal der også noget kritisk til, bomaffjedringen.

Bomaffjedringen er ikke eksisterende hvert fald kun hvis man kør rundt med halmballer og skovlen fuld af tung materiale. Det skyldes nok at den er lastaffjedret lige kraftigt nok, og hvis den er tom så hopper det hele på vejen og rammer man et hul er det næsten kontant afregning. Det mærkes ikke hvis man har læsset den op i læssearmen, så der god affjedring.

Bomaffjedringen kan indstilles på en måde, som en automatik og ikke andet, men heldigvis arbejder Bobcat på en løsning til det her, som burde komme hvor den ikke er kun lastaffjedret. Det håber jeg for hvis det bliver i orden er det nok den perfekte teleskoplæsser vi har her.

Kør man på fast underlag som beton, mærker man nu ikke problemet med læssearmen, men ude på den hullede markvej, uha siger jeg bare.

rich-media-13
Bedste oplevelse udover en effektiv transmission er den her motor der ikke siger meget og giver nemme service punkter. Foto: Esben Henneberg.

Lydløs motor

En opdateret Stage V Bobcat fire cylindres motor er skjult under hjelmen, der skal have ros for at være meget lydløs og have kraft i de lave omdrejninger. Den har en længere og større momentkurve end forgængeren, med et stort moment allerede ved 1000 omdrejninger og helt op til 2000 omdrejninger, hvilket kan mærkes i praksis.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den yder 135 hestekræfter, som er meget fint for teleskoplæsseren, der klare sig godt i opgaverne.

Der er også implementeret et nyt kølesystem, der trækker luften op fra og ned i motoren og derefter op igen over udstødningen. Det hjælper med at reducere støv fra jorden, da motoren er helt lukket i bundpladen, så der ikke kan trænge luft ind den vej, som kan støver hele arbejdsområdet til.

Service er let at tilgå, både filter og dagligtjek er forholdsvis nemt.

rich-media-15
Det er en kompakt teleskoplæsser og det skal den også være for at tilpasse sig i landbruget hvor vi skal muge ud med den og i trænge kroge med den. Foto: Esben Henneberg.

Transmission

Gearkassen er en to-trins gearkasse med to splitgear i begge trin. Det betyder, at man skifter mellem første og andet gear manuelt med en vippeknap, og der er to hydrostatiske gear i begge af de mekaniske gear, som kan ændres under belastning fra joysticket med skildpadde/hare.

Transmissionen kører gnidningsfrit hele tiden. Den er dejlig og hurtig til at reagere - selv hurtig til at komme op i fart ude på vejen, og når den arbejder, er det rigtig godt. Om det var hårdt slid eller lette arbejdsopgaver, er der ikke noget at komme efter i forhold til effektiviteten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den tunge halmvogn på vejen skulle den arbejde noget med at få op i fart, men det var forventet, men det gik helt godt på vejen med hitchkrogen monteret, der let kunne kobles til halmvognen.

Der er en "Dynamic" knap i kabinen, der ved aktivering udnytter TL 4380's fulde produktivitet. Denne kørselsfunktion giver en mindre blød maskinkørsel, som er effektiv ved eksempelvis opgaver, der skal gå hurtigt.

rich-media-17
.

To gear med en løsning

Et problem er, når man kommer fra langsom kørsel og skal op i fart, så skal man holde stille for at skifte mellem de to mekaniske gear-1/2, hvilket kan være problematisk, når man skal arbejde hurtigt og transportere på lange afstande af flere omgange fra et arbejdsmiljø til transport. Skift til Gear-2 er nødvendigt for at køre hurtigere end de 12 km/t, som Gear-1 kun tillader.

Under foderlæsning fandt jeg det problematisk at skulle skifte det mekaniske gear hele tiden, når man skal transportere sig selv på lange afstande til fodervognen på foderpladsen, da det tager for lang tid. Men der endte bare med at beholdte den i Gear-2, og i det hydrostatiske gear (skildpadde). Det overraskede mig, at den alligevel godt kunne gøres uden problemer, Men har man noget til langsom kørsel eller noget der skal graves ud, så det ned i Gear-1 den skal.

rich-media-18
Der kan som her være monteret centralsmøring på som jeg klart vil sige det må man ikke gå ned på, for så mange bevægelige dele der trænger det til smøring. Foto: Esben Henneberg.

Konklusion

Bobcat TL 4380HF er en vellykket teleskoplæsser, der tilbyder en imponerende ydeevne og funktionalitet på flere områder. Denne topmodel gør sig godt med et godt udsyn, kompakt design og hurtige hydrauliksystem. Kabinekomforten og brugervenligheden er generelt gode, selvom der er plads til forbedringer såsom manglende gulvhul til trinnet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den kompakte konstruktion giver fordele i trange arbejdsområder, men kan have en mindre indvirkning på løftehøjden, når vi rammer over de 6 meters løftehøjde. På læssearmen er der jo den her Z-bar løsning som der gør en klar forskel, og nok gør at man skal gå efter denne topmodel hvis man vil andet end bare læsse halm, og foder med. Ved fodering og halm kørsel kan man sagtens leve med modellen mindre, men skal der graves eller muges en masse ud kan den her være en god løsning.

Dog er der nogle områder, der kræver forbedringer, såsom manglende bomaffjedring, som kan forårsage ubehag ved kørsel over ujævnt terræn. Der er også udfordringer med gearskift, der kan være upraktiske i visse situationer og kan forårsage forsinkelser, hvis ikke man kan udnytte gearene korrekt. Men det er lidt i smådelt afdelingen, det er noget især med affjedringen der skal rettes op helt klar, hvor transmissionen fungere godt som den er.

På trods af disse små udfordringer er Bobcat TL 4380HF en stærk kandidat til landbrugsopgaver takket være sin lydløse motor, hurtige hydraulik, og gode manøvredygtighed. Med forbedringer på områder som komfort og affjedring i læssearmen har den potentiale til at blive endnu mere imponerende og effektiv på arbejdspladsen. Dog ødelægger de få ting ikke helhedsbilledet af den her Bobcat, og jeg synes den er godt vellykket og mange vil se igennem fingrene med de få ting.

rich-media-20
Tak til Stenderup for lån af Bobcat TL 43.80HF, og de står klar med præcis denne til demo kørsel. Foto: Esben Henneberg.

Importørens kommentar: adm. Direktør Stenderup A/S, Troels Stausholm Jensen

"Tak til maskinbladet og Esben for test af vores Bobcat største Model indenfor AGRI teleskoplæsser" vi vil tage både ros og ris med videre til fabrikken. Vi har allerede fået afvide at bobcat arbejder på de overstående punkter udtaler adm. Direktør Troels Stausholm Jensen. Bobcat teleskoplæsser leveres standard med 3 år /3000 timers fabriksgaranti og kan udvides til 5 år / 5000 t. Stenderup A/S er dansk bobcat importør og forventer forsat øget salg af Bobcat brandet.