De store modeller af traktorer fra Case IH har masser af hestekræfter. Men hvordan ser det ud med brændstofforbruget? "Ikke så ringe endda" viser nye indledende tests af Case IH's nye Magnum og Steiger-traktorer.

Koncernen er i øjeblikket ved at få udført en række brændstoftest i USA på Nebraska Traktor Test Laboratorium, og de foreløbige tests viser, at forbruget af brændstof med de nye Tier IV-motorer er op til 12 procent lavere i forhold til konkurrenternes forbrug med Tier III-motorer, oplyser Case IH.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De nye Magnum- og Steiger-modeller har Case IH's nye EfficientPower-system, som koncernen kalder den teknologi, der bruges til at opfylde de nye Tier IV Interim-krav, der trådte i kraft pr. 1. januar 2011 for visse modeller.

EfficientPower-systemet består i sin enkelthed af et SCR-system, hvor chaufføren skal tilsætte AdBlue på traktoren, som benyttes i SCR-katalysatoren.

- De indledende testresultater giver et godt svar på de spørgsmål, landmænd stiller omkring de nye Tier IV Interim-krav. Nu kan vi se, at disse nye teknologier giver et lavere brændstofforbrug, siger Sylvain Blaise, marketingdirektør, Case IH Europa.

Tilbage i juni 2010 fik Case IH afprøvet nye modeller af Puma-traktorer hos tyske DLG. Disse traktorer har også nye Tier IV-motorer med tilsætning af AdBlue, og testen viste også her et lavere forbrug af brændstof i forhold til andre traktorer i samme effektklasse. Disse DLG-tests er altså ikke nye, som Landbrugsavisen og TraktorTech ellers skriver på nettet.

En måling i Nebraska-testen af hestekræfter pr. time pr. liter brændstof ved maksimal motorydelse viser, at den nye Steiger 600, som er topmodellen med 600 hestekræfter (nom. effekt), var 10 procent mere brændstof-effektiv i forhold til en John Deere 9630 ved maksimal ydelse i trækbommen.  Magnum 340 havde seks procent bedre brændstof-effektivitet i forhold til John Deere 8345R, oplyser Case IH.